Monday 2 September 2013

8 CARA PASTIKAN BAYI ANDA NYAMAN SEMASA TIDUR


1. Buang peralatan tempat tidur yang tidak perlu. Bayi yang memakai lampin, baju lengan panjang dan seluar panjang hanya akan memerlukan lembaran kapas nipis sebagai penutup jika suhu di dalam bilik adalah 24darjah C.

2. Jika dia masih panas, dan tidak ada penghawa dingin di dalam bilik, dia dapat tidur hanya dalam lampin dan baju lengan pendek.

3. Buang mana-mana padding sekitar katil untuk membolehkan udara beredar.

4. Buka tingkap di beberapa bilik untuk mewujudkan melalui angin.

5. Gantung tuala basah atas kerusi atau tingkap apabila ia benar-benar menyesakkan. Air yang mengewap akan membantu udara sejuk.

6. Pastikan langsir ditutup di tengah-tengah hari untuk menghalang matahari dari memanaskan bilik.

7. Perhatikan dia jika dia tertidur dalam kereta sorong. Kereta sorong boleh menjadi panas dan rimas, dan anda mungkin perlu untuk membeli, kipas bateri mudah alih yang kecil untuk klip ke kereta sorong jika anda kerap keluar dan kira-kira pada masa-masa tidur bayi anda.

8. Jangan sekali-kali meninggalkan bayi anda tidur di tempat duduk kereta di dalam kereta. Walaupun dengan tingkap terbuka, suhu di dalam kereta yang diletakkan boleh meningkat dengan cepat.

sumber : http://www.babycenter.com.my/a1004500/8-ways-to-keep-your-sleeping-baby-cool-in-hot-weather?scid=my_en_bulletin_all_baby

No comments:

Post a Comment